Weekendje Auckland, Maori feest, Vuurwerk en meer rugby!

29 juni 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Inmiddels zit ik al in week 9 van mijn grote avontuur! Het is nu donderdag avond. Vorige week heb ik veel tijd aan mijn verslag besteed, want ik was in afwachting op wat extra informatie en data uit Londen. Verder heb ik vorige week de laatste stappen van het hele proces van beeld tot het berekenen van vezelrichtingen doorlopen voor de beelden van 1 van de dierstudies. Deze week lag de focus vooral op de nieuwe extra informatie die ik maandagmiddag ontving over dierstudie 2. Nu kan ik ook met deze data verder. Onderweg treden natuurlijk wel nog weer complicaties op, maar vandaag kreeg ik bij de wekelijkse meeting met PHDers en researchers een goede tip waar ik veel aan heb. Ik mocht dit keer bij een andere meeting presenteren dus kreeg weer een frisse blik op mijn werk. Het eind begint al in zicht te komen, maar er is nog een hoop te doen!

Vorige week donderdag was er een Maori festival midden in de stad.  Er traden allerlei bandjes op. Eerst een bandje wat in Maori-taal zong, gevolgd door bands die gewoon Engels zongen. Het waren deels bekende nummers, maar ook eigen songs. Een meisje uit mijn accommodatie had me getipt en uiteindelijk ben ik met haar en het meisje uit Chille er naartoe gegaan. De bands waren top en het geluid was goed! Tussendoor nog even gaan eten in een foodcourt. Ze hebben hier meerdere van die foodcourts. Het is vooral gericht op Aziatisch voedsel en het is supergoedkoop! Ik had een Indiase curry.

In het weekend ben ik in Auckland gebleven, ook wel eens even relaxed. Zaterdag ochtend ben ik vroeg gaan zwemmen. Daarna was er een lunch georganiseerd door mijn accommodatie. Ze schijnen dat twee keer per jaar te doen, dus ik was lucky! Het was een mid-winter lunch. Zoals ik al eerder schreef is het nu winter en ondanks dat het niet echt mega-koud is (wel op het zuider-eiland van NZ overigens!)  willen ze graag doen alsof het winter is, het vier-seizoenen gevoel. We kregen een soepje en vervolgens was er een buffet met van alles en nog wat. Onder andere sushi, pizza stukken en meat-pie (vlees in bladerdeeg). Het was een gezellige boel en ik was verbaasd hoeveel mensen er (gratis) kwamen eten! Later die avond was het weer rugby time! De lions-series vinden nu plaats. Deze zijn eens in de 12 jaar. Massa’s mensen uit Great Britain zijn naar Auckland afgereisd om hun GB samengestelde team (Wales, Schotland, UK, Ierland) aan te moedigen. Het ziet hier rood van de fans! Er is ook een hele Fan-zone gecreëerd bij de haven waar grote schermen hangen om te kijken. Zaterdag was de wedstrijd in Auckland, waar ik de week ervoor dus real-life was! De All Blacks die ik daar zag moesten er nu tegen die GB Lions en ze wonnen! Ik grapte tegen de mensen in die voor de Lions waren dat ik voor NZ All Blacks was, omdat GB nu uit de EU is. Het was trouwens wel grappig. Een uur voordat het begon was ik nog aan het koken en vroeg dus of er nog wel plek was in de tv-room, maar ik hoefde me geen zorgen te maken want ze hadden een plek op een van de banken voor me gereserveerd, zo lief!!  Nog even voor de duidelijkheid: de aandacht die hier aan  rugby wordt gegeven, moet je vergelijken met het WK voetbal (als Nederland meedoet tenminste ;) ). It's everywhere en de sfeer is top!

Zondag niet veel bijzonders gedaan. Gaan lunchen bij de haven en later nog koffie gaan drinken in de stad. Verder even de Fan-zone bekeken en nog een stuk richting de Harbour-bridge gelopen.  In de avond was er een MID-WINTER KERSTDINER georganiseerd in de kerk naast de accommodatie! Een aantal mensen van mijn hostel/flat zijn daar lid van en ze nodigden iedereen uit voor een kerstdiner. Ik zal even uitleggen waarom. Kerst wordt gevierd op de kortste dag van het jaar, 25 december, maar hier aan de andere kant van de wereld is het de kortste dag op 21 juni, daarom vieren ze het hier rond die tijd. Bijna al mijn vrienden uit het hostel/flat kwamen naar het diner. Het was weer een gezellige boel. Iedereen vond ons heel bijzonder, want ik zat aan een tafel met 10 mensen en iedereen had een andere nationaliteit, heel bijzonder! Eerst kregen we een praatje en vervolgens werden er liederen gezongen, waaronder stille nacht. Daarna was er een buffet en later nog een toetjes-buffet en thee. Mijn hostel genoten zijn super aardig!  Ik ben wel een van de jongsten; meesten zijn al eind twintig of nog ouder! Sommigen studeren of doen PHD en anderen werken. Natuurlijk krijg ik af en toe leuke berichtjes van het thuisfront en reacties op deze blogs (heel leuk, waardeer ik echt!) Maar je merkt als je ver weg van huis bent en in een andere tijdzone leeft dat je mensen om je heen nodig hebt die gewoon even vragen hoe je dag was en vragen hoe het gaat met je project. Heel fijn dat ik hier zo’n groep mensen om me heen heb. Daarnaast heb je hier zulke andere gesprekken. Gisteren bij het eten hadden we het bijvoorbeeld met een groepje (iedereen uit een ander werelddeel) over watervervuiling en de problemen daarbij,  over of je beter vis of vlees kon eten of zelfs insecten,  over de verschillen tussen dus onderwijssystemen in onze landen en over wanneer bepaalde werelddelen ontdekt waren. Daarnaast hebben we ook veel lol en dat is ook zeker belangrijk!  We kijken altijd Masterchef Australia want dat wordt tijdens etenstijd uitgezonden hier (en ik ben daar een grote fan van haha). Sinds kort zijn er ook nieuwe tafels in de keuken waardoor het onmogelijk is om alleen te eten haha. Ik zat altijd al wel naast mensen maar het is nu nog gezelliger!

Gisteren werd bekend dat Nieuw-Zeeland de America's cup had gewonnen: een zeilboten wedstrijd met super fancy boten! Scheen bijzonder te zijn omdat ze dit jaar geen geld van de overheid hadden gekregen. Het was dus feest in Auckland en 's avonds was er een vuur(werk) show en ik stond op de eerste rij! Volgende week komt er ook nog een Parade door de stad. Heb vernormen dat de laatste keer 1995 was en dat het toen een mega-parade was met duizenden mensen die komen kijken.

Ik ga nu afronden want ik is weer bijna tijd om te gaan avond eten! Morgen nog 1 dagje en dan staat er een weekend met meer Maori festiviteiten en rugby games op de planning!

Zoals ze hier de mails/berichten afsluiten:

Cheers!

1. Martin en Aafke:
    1 juli 2017
    Weer een leuk verhaal. En met je stage-studie gaat het heel goed. Ga zo door en ge zult spinazie eten haha. Krijg je nog een vervolg "thuis" van wat je hier (in Auckland) hebt opgestoken?
  2. Larissa:
    2 juli 2017
    Dankje! Zodra ik terug ben in NL moet ik een presentatie geven over wat ik geleerd heb. En ik maak een verslag. Dit alles wordt dan beoordeeld.