weekendje Auckland en weekendje Taupo!

12 juli 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Time flies when you’re having fun! Na een weekendje Auckland met Maori feesten en rugby weer een weekje stage gehad, maar ook doordeweeks nog een leuk avondje gehad bij een ALICE IN WONDERLAND EVENT. Met twee Engelse meisjes ging ik daar naartoe.  Je kon gratis thee krijgen en er waren allerlei shops open en er waren speciale markt kraampjes die ook allerlei dingen verkochten. Na dit gezien te hebben zijn we uit eten gegaan. Was super gezellig. De girls praten super Engels en allebei hebben ze een ander accent, wel grappig om te horen. Ze waren jaloers dat ik een tweede taal spreek. Heb nooit echt gerealiseerd dat Engelsen daar jaloers op zouden zijn. Daarnaast ben ik ook nog een keer na werk thee gaan drinken met een meisje uit zeeland die ik ken van het zwemmen en die ook bij mijn broer in de klas heeft gezeten. Zij gaat in Wellington vakken volgen voor een half jaar, maar was een aantal dagen in Auckland. Twee Zeeuwen in Nieuw-Zeeland. Wel bijzonder om ineens zo iemand aan de andere kant van de wereld te ontmoeten.

Na deze week was het weer eens tijd voor een reisje in het weekend. Dat was afgelopen weekend. Ik ging naar Taupo. Het is zo’n 350 km van Auckland en met de intercity bus duurde het 5 uur. Tsja, je moet er wat voor overhebben. Dus ik ging weer vroeg op pad: 7:30uur en kwam rond dus rond 12:30 aan. Onderweg stopten we een aantal keer en ik kon duidelijk merken dat het zuidelijker kouder is. Ik had dit keer mijn warmere jas meegenomen en voor de zekerheid ook een muts en handschoenen. In Taupo was het verrassend genoeg niet heel koud, misschien omdat het tussen de bergen ligt. Wat wel jammer was, was dat ik die bergen helemaal niet kon zien. Het was namelijk heel erg bewolkt met af en toe een beetje blauwe lucht. Het zicht was niet goed genoeg om de bergen in de verte te zien. Het had ook wel wat mysterieus, het landschap zo half in de bewolking.  Taupo is bekend om zijn meer. Dat meer is gigantisch! Schijnt even groot te zijn als heel Singapore. Ik ging dit weekend alleen op pad, wat eigenlijk ook best relaxed is. Je kan precies doen wat je zelf wilt, niemand die je stopt. Ik wist dat het weer op de zondag nog erger zou zijn (lees: heel de dag regen), en ik wilde heel graag de HUKA FALLS zien dus besloot ik niet eerst naar mijn hostel te gaan, maar gelijk naar de waterval te gaan. Omdat het rond 5 uur al donker is wilde ik de waterval op tijd halen, zodat ik niet in het donker hoefde te lopen. De tocht bleek verder dan ik van te voren dacht. Het was zo’n 2 uur lopen vanaf het meer. De route liep langs de rivier. Af en toe was er even een klimmetje en af en toe liep je wat verder van de rivier, door meer bosachtig gebied. De rivier was prachtig helder en de stroming was zo te zien heel sterk! Op den duur kwam ik door een gebied wat een ‘NATURAL SPA’ was. Door de geothermische activiteit is het water bij de zijriviertjes zo warm dat je er gewoon in kunt zwemmen! En dat in de winter. Helaas had ik geen tijd voor een plons in het water, maar was wel bijzonder om te zien. Na nog een stukje lopen kwam ik dan eindelijk aan bij de waterval. Ik wist dat ik bijna was want ik kon het denderende water al horen. De HUKA FALLS zijn ook heel helder, zelfs op deze bewolkte dag was het water nog best fel gekleurd.  Het water gaat met een gigantische vaart naar beneden en dat leverde natuurlijke mooie  plaatjes op. Na van alle kanten wat foto’s gemaakt te hebben ben ik weer dezelfde route terug gelopen. Toen richting mijn hostel. Ik had hier een bed in een 4persoons female room geboekt.  Het was een mooi hostel, met goede bedden en geweldige kussens (ja meerdere kussens!!). Op mijn kamer was al een meisje uit Singapore aanwezig. Even met haar gekletst, zij werkte ook in Auckland. Toen ben ik gaan eten bij een hamburgertent (Pauly’s), die het hostel aanraadde. En ik snap waarom, het was hemels!! Ik probeer in Auckland de hamburgers te ontwijken, maar nu wilde ik wel weer eens een hamburger. Ik bestelde er ook sweet patato fries bij: dat is hier helemaal in! Nogmaals, het was hemels: een crunchy  broodje met een sappige burger, top! Ik had na mijn wandeling natuurlijk ook best honger, dus vond ik dat ik dit ook wel verdiend had. En achteraf bleek het maar goed dat ik een goede bodem had, want later die avond nodigde een ander meisje op mijn kamer mij uit mee te gaan met haar en twee jongens naar een IRISH PUB om de derde en laatste IRONS VS ALL BLACKS rugby wedstrijd te kijken. Leek me super leuk, dus ik ging mee. Zij was zelf Iers (ik dacht eerst uit nieuw zeeland, maar accent was toch anders). De jongens kwamen uit Oostenrijk en Nederland! Ja ik kon dus weer Nederlands praten, haha! En sowieso wel weer gek om ineens weer met een stel European te zijn, dat is in Auckland wel anders. De wedstrijd was super spannend. We bestelden wat PINTS. Vlak voor het eind scoorde de Lions waardoor het gelijkspel werd. In de laatste twee minuten probeerden beide teams nog te winnen, maar het bleef gelijkspel. Zondag regende het inderdaad en besloot ik na veel twijfelen toch een boottochtje te doen op het meer. Ik had in het hostel al ontbeten maar was wat vroeg bij de haven dus besloot nog even een koffie te bestellen in een café’tje. Ik kreeg hier een gratis ontbijt, omdat iemand het verkeerde had besteld en het niet wilde opeten! Het was toast met avocado en een gepocheerd ei, dat was weer mooi meegenomen. Toen richting boot gelopen. Ondanks dat het zicht nu nog ernstiger was dan zaterdag, was het een leuk tochtje. Er werden allerlei praatjes over het gebied gehouden. Ik zat in een vier-persoons zitje met twee meisjes uit Frankrijk. Een had Nieuw-zeelandse roots en de ander was een oud klasgenootje. Ze waren nu aan het reizen door Nieuw-zeeland. Het waren gezellige meiden en ze konden goed Engels. Na een tijdje kwamen we bij MAORI ROCK CARVINGS: een heel stuk rots was gegraveerd in 1970 ter herinnering van een zeevaarder die MAORI TRIBES naar TAUPO voer. Dat was mooi om te zien. Na zo’n twee uur varen waren we weer terug. Toen heb ik nog zo’n twee uur rondgelopen langs het meer (in de regen). Hierna geluncht en daarna om het laatste halfuurtje te besteden, nog even in wat souvenir shopjes rondgehangen en in het toeristenbureau. Toen weer met de bus terug! Het was weer heerlijk om er even tussenuit te gaan.

Stage gaat ook goed, het einddoel begint nu echt in zicht te komen. Ik ben nu vooral  bezig om te zorgen dat alle berekeningen die op de rat dataset uitgevoerd konden worden, ook op de varkens dataset kunnen worden uitgevoerd. Onderweg loop je dan tegen wat probleempjes aan, omdat het allemaal net even anders is.  Zo moeten bepaalde dingen bijvoorbeeld opgeschaald worden omdat een varkenshart natuurlijk veel groter is dan een ratten-hart. Maar door deze problemen op te lossen leer je heel goed hoe het nou allemaal echt in elkaar zit. De PHDer waar ik voor werk was een tijdje in het buitenland, maar is nu weer terug dus die heeft me gelijk weer met wat dingen op weg kunnen helpen, dat is wel weer fijn. Nog maar 3.5 week te gaan.. Het is nu woensdag avond, mijn was zit in de droger en is zo klaar. Daarna ga ik koken ofja ik maak een salade, vanavond.. Tsja die huishoudelijke taken horen er ook bij...