Long weekend: Waitomo Rotorua and Blue Springs

10 juni 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Afgelopen week weer veel vooruitgang geboekt op stage. De onderzoeksgroep kreeg een nieuwe dataset tot haar beschikking: MRI data van een dierstudie uit Engeland. En ik ben de eerste hier die er mee mag werken! Mijn eerste taak was dus uitzoeken wat er allemaal in de dataset zat en hoe het was gestructureerd (het zijn gewoon pc-bestanden, maar ze zijn op een bepaalde manier gecodeerd). Vervolgens mocht ik mijn uitkomsten presenteren en daardoor ontstond veel discussie over allerlei inhoudelijke zaken. Met de andere dataset van een andere dierstudie is al veel duidelijk en gaat alles al soepel. Om dezelfde dingen te kunnen berekenen met de nieuwe set zal er veel anders geprogrammeerd moeten worden en dat is dus grotendeels mijn taak voorlopig. Daarnaast ben ik ook nog met de oude dataset bezig om een aantal dingen te automatiseren die eerst handmatig gingen.  Zal verder niet te inhoudelijk er op in gaan, maar dan hebben jullie een beetje een idee.

Dinsdag kwam er een bericht van een Nederlandse jongen die ik laatst ontmoet had dat hij een nieuwe auto had gekocht hier (zijn 3e auto hier, want die anderen gingen kapot). Hij vroeg of ik het aanstaande weekend meeging en natuurlijk leek me dat een geweldig plan, want met de auto kom je veel verder en kan je makkelijker onderweg even stoppen om dingen te bekijken. Heel de week keek ik er naar uit, maar toen kwam donderdag het bericht dat er met deze auto toch ook weer problemen waren… Er moest olie bijgevuld worden, maar dat kon hij zelf niet.. en er waren wat opstart problemen. Hij zou de volgende dag een garage bellen om het op te lossen, maar mijn vertrouwen daalde flink in deze auto en ook met het oog op dat dit al de derde auto was. Hoe kun je 3 slechte auto’s achter elkaar kopen? Ik heb geen verstand van auto’s, daar niet van, maar toch. Daarom was ik maar vast begonnen om een back-up plan te verzinnen. Het zou een lang weekend zijn dus ik had een goed plan nodig. Het was maar goed dat ik dit plan had wat vrijdagochtend kreeg ik het bericht dat de garage het ook niet kon oplossen en later bleek dat het vooral heel duur was om het op te lossen; duurder dan de auto zelf gekost had!! Ik schakelde dus meteen over op planB :  met de bus naar Waitamo op zaterdagochtend, dan zaterdagmiddag door naar Rotorua, daar een hostel regelen en dan maandag weer een bus terug naar Auckland.

Zaterdagochtend vertrok ik weer in alle vroegte. Ik sta hier in het weekend echt veel eerder op dan doordeweeks; echt omgekeerde wereld. Na zo’n 2.5 uur kwam de bus aan bij de Waitomo caves waar ik ging BLACKWATER RAFTEN! 3 andere jongens stapten ook hier uit, dus was ik niet de enige. Eerst moest je een papier in vullen over je gezondheid e.d. (heb je rugklachten? Draag je een bril? Ben je bang in het donker?). In totaal bleken er zo’n 12 mensen mee te doen met het raften en er waren twee gasten als guides. We kregen een wetsuit bestaande uit een jasje en een soort broek, een extra fleece-trui voor onder je wetsuit, een soort sokken, schoenen en een helm met lamp. Vervolgens gingen we met een busje richting de caves. Eerst kregen we een raft-band en liepen we naar een riviertje om te oefenen. Om een riviertje in te springen moest je met je rug naar de rivier staan, je band achter je vast houden en dan achterstevoren in je band springen. Toen zeiden ze: Wie gaat er eerst? Niemand gaf antwoord en ja hoor, de guide die mijn naam blijkbaar al goed onthouden had zei: “Larissa, you look ready, you go first!” Eigenlijk maakt het mij ook niet echt uit en vond ik het wel leuk! Ik plonste mooi het water in zonder uit mijn band te vallen dus dat was goed. Het water was wel echt koud!! Na dat iedereen even geoefend had gingen we richting de echte cave. We wandelden door smalle gedeeltes, moesten af en toe flink bukken. In het begin was er nog niet veel water, maar later liep je echt door een soort riviertje in de cave. Vervolgens moesten we onze eerste achterwaartse jump maken en konden we met onze band een heel stuk drijven in de rivier. Na een tijdje moesten we weer een stukje lopen en zagen we de eerste GLOWWORMS. Dat zijn beestjes die hangen aan de cave-wanden en op het eindpunt geven ze licht in het donker. Er hangen er meestal meerdere bij elkaar want ze werken als een soort spinnenweb. Vliegjes komen erop af en die vangen ze dan. Na nog een stuk gewandeld en geraft te hebben stopten we voor een kleine pauze.  De guide had wat eten mee in een dicht doosje. Hij vertelde dat het insecten waren genaamd: Weta. Ik zat vooraan en ja hoor ik zou als eerste zo’n insect moeten pakken, het hoofd eraf bijten en dan de rest op moeten eten. Ik zei: “Why me? I don’t want to go first!” Toen zei hij: “You also jumped first, so you can do this as well”.  Hij opende het doosje en ik zag al gauw dat het snoep was, maar deed toch net alsof het heel eng was en nam het snoepje snel in mijn mond en begon te kauwen. Ze vonden het wel leuk dat ik het zo goed meespeelde. Na dit grapje gingen we weer verder in de cave. Op den duur kwamen we bij soort watervalletje waar we ook weer achterwaarts vanaf moesten springen. Dit was best spannend want de stroming was ook best heftig daar dus je wilde ook niet de verkeerde kant op drijven. Het ging allemaal goed. De cave was op dat punt echt gigantisch! Echt breed en hoog! Na dit watervalletje moesten we met zijn allen in onze banden 1 grote lijn aan elkaar vast gelinkt gaan zitten door elkaars voeten vast te houden. Vervolgens was er een heel groot stuk rivier in de cave waar we in trein-formatie door gingen drijven en we deden onze helm-lampjes uit. Dit was echt AMAZING. Er waren honderden GLOWWORMS!! Echt een soort sterrenhemel. Iedereen was er stil van en je kon alleen genieten van het mooie uitzicht. Vervolgens was er nog een ander stuk beetje raften een heel smal soort tunneltje in de cave. Hier gingen we ook zonder licht doorheen dus je zag echt niks! Vervolgens waren we bij het eindpunt! Het busje pikte ons weer op en bracht ons terug waar we een warme douche kregen!! Daarna kregen we ook nog soep en een bagel. In mijn reis zat ook een lunch inbegrepen. Ik vroeg de 3 jongens die ook uit Auckland kwamen of ze dat ook hadden, want ik wist niet precies waar het was, en zij hadden dat inderdaad ook dus konden we samen op zoek naar waar het was. Er bleek een busje te zijn wat ons ergens anders heen kon brengen waar een restaurant was. Ik ging dus met de guys op pad en daar kregen we FISH & CHIPS. 1 van de jongens was een Franse Belg. Hij kon geen Vlaams.. maar was wel leuk om weer eens een Europeaan te zien. De anderen kwamen uit India. Na de lunch hadden we nog een uur en vlakbij was een wandelpad. Hier hebben we een stuk van gelopen.  Daarna kwamen onze bussen aan. De Belg ging terug naar Auckland. Ik en de Indiase jongens gingen naar Rotorua.

Rond zes uur kwam ik aan in ROTORUA, het was toen al donker. De Indiase jongens hadden een ander hostel geboekt dus hier splitsen de wegen en ging ik naar mijn hostel. Ik had het al zien liggen vanuit de bus dus ik kon het zo vinden. Ben eerst nog even folders gaan verzamelen bij het toerismebureau. Uiteindelijk heb ik die avond bij het hostel nog een tour geboekt voor de dag erna. Ik was ingedeeld in een 8-persoons mixed dorm in het hostel. Toen ik binnenkwam waren er twee Duitse meisjes, maar ze waren niet echt heel spraakzaam. Ik had best honger en besloot eerst even wat te gaan eten ergens. Ik kwam terecht bij een Indiaas restaurant waar ik een BUTTER MASSALA bestelde. Ik had eigenlijk geen idee wat het was, maar massala klonk wel bekend. Ik kreeg een bijzondere maaltijd. Een soort grote luchtige pannenkoek met rijst van binnen en wat kruiden. Daarnaast een bakje met een soort saus met vlees en een klein bakje met een ander sausje en een lepel. Ik had geen idee wat de bedoeling was, dus stopte met de lepel maar van alles in de pannekoek en at die met mijn handen. Het was wel heel lekker! Toen ik weer terug was in het hostel waren er meer mensen. Het bed boven mij was nu bezet en daar zat een meisje. Ik sprak haar aan en ze bleek samen met een jongen en nog een ander meisje daar te verblijven voor het weekend. Ze kwamen ook uit Auckland. Ze waren van plan te gaan zwemmen in het zwembad van het hostel en vroegen of ik mee ging. De rest van de avond hebben we gezwommen en daarna in de TV-room nog gezellig wat gedronken en gekletst.

Op zondag ging werd ik rond 9uur opgepikt voor de tour naar het vulkansiche gebied. We gingen eerst naar MUDPOOLS; grote modderig gebied waar de modder echt borrelt en af en toe de lucht in vliegt. Vervolgens gingen we naar een GEYSER. Ze gooiden een spulletje in de GEYSER waardoor het water omhoog zou komen. Het was mooi om te zien. Het water kwam echt heel hoog. Daarna gingen we naar het grote vulkanische park. Hier hadden we zo’n 2uur de tijd om rond te lopen. Het was echt bijzonder! Ten eerste stonk het er echt naar zwavel! Verder waren er overal rookwalmen. Je liep een route van zo’n 5km waarin je verschillende dingen zag: borrelende watergebieden, allerlei gesteenten, stinkende vloeistoffen en het meest bijzondere was de CHAMPAGNE POOL. Een groot gebied waar veel rook vanaf komt. Het heet de champagne pool vanwege de CO2 die ook in champagne zit. Er zit zo’n 500,000 L geothermische vloeistof in! Door de vulkanische activiteit is er aan de randen van de krater een oranje rand. Verder was er ook een compleet groene crater genaamd Devil’s bath! Het is een zwavel-meer gevormd door een vroegere vulkaanuitbarsting en zwaveldeeltjes geven het de groene kleur; het stinkt ook heel erg!

Na mijn bezoek aan dit park werd ik weer in het centrum van ROTORUA afgezet. Ik besloot Rotorua zelf een beetje te verkennen. Ik liep richting het grote meer en vond een wandelroute een heel stuk langs het meer. De tocht eindigde bij een klein meer wat vulkanisch was. Dit was wel bijzonder om te zien. Er staan bordjes die waarschuwen voor GEOTHERMAL AREA. Er komen ook dampen van het meer en ik zag borrelende dingen, daar wil je niet gaan zwemmen haha! Door het speciale klimaat en ecosysteem zijn er veel bijzondere vogels. Er waren er echt heeeeel veel! Na de wandeltocht ging ik terug naar het hostel waar ik lekker ging zwemmen in het zwembad; echt een vakantie-gevoel had ik toen! Vervolgens ging ik weer ergens wat eten en daarna kwam ik wat Duitsers tegen in het hostel en besloten we tv te kijken in de TV-room. De film de Hobbit was op tv! Wel grappig om de film die in Nieuw-Zeeland gefilmd is daar te kijken!

Maandag moest ik vroeg vertrekken uit het hostel. De mensen op mijn kamer gingen ook weg en boden mij aan met hun mee terug naar Auckland te gaan; zij waren met de auto! Superfijn! Ik ging dus snel mijn busrit cancelen.  De mensen kwamen uit Polen en Tsjechië en spraken goed Engels. Zij werkten allemaal in Auckland, ze waren een stukje ouder dan mij. We gingen eerst naar een waterval vlakbij Rotorua. Vervolgens gingen we naar de BLUE SPRINGS. Een van de Poolse meisjes had daarover gelezen. Het is een gebied waar het water in de rivier zo helder is dat het een blauwe kleur heeft. Ook dit was weer een bijzonder ecosysteem dus waren er weer bijzondere planten en dieren. Er was een hike tocht langs de rivier waar we een deel van gelopen hebben. Vervolgens reden we terug naar Auckland. Het was super druk onderweg omdat iedereen terug ging na het lange weekend en er waren wat files door ongelukken. Op den duur gingen wij via een omweg waar het heel rustig was, dus konden we fijn doorrijden. Denk dat als ik met de bus was gegaan dat het lang had kunnen duren! Ik werd helemaal bij mijn onderkomen afgezet, superlief!

Dinsdag moest ik weer aan de slag. Ik ging weer verder met de datasets. De PHDer waar ik voor werk was ziek deze week, maar kon gelukkig veel zelf doen en had ook veel contact met de onderzoeks begeleiders. Vrijdag weer eens naar de Friday Drinks gegaan en ’s avonds heel de avond in het hostel gezeten. Er is echt een vaste groep die altijd ’s avonds gezellig eet en dan blijft hangen. We hebben het vooral over de verschillen tussen onze landen. Echt bijzonder om alle verhalen van iedereen te horen. Er is ook een jongen/man uit Tahiti waar ze Frans spreken. Hij vond het helemaal leuk dat ik 6 jaar Frans gehad had op school.

Dit weekend blijf ik hier in Auckland, heb wel even een relaxed weekendje verdiend. Vanochtend (zaterdag) met een meisje uit Engeland Hot Chocolat gaan drinken; volgens haar ‘the best in town’. Daar een tijdje blijven kletsen. Rest van de dag niet veel bijzonders gedaan. Ik ga zometeen koken en eten en daarna met wat mensen rugby kijken op tv! Iedereen is daar helemaal gek van en ik wil het wel eens een keer echt goed volgen en zien.

Volgend weekend heb ik al weer TRAVEL-plans, dus ik verveel me zeker niet!!Hier nog wat (leuke) feitjes over nieuw zeeland:

-        Er zijn veel fastfood tenten; echt heel Amerikaans. En vooral echt veel burger restaurants. Toen ik in Rotorua aankwam zag ik in een straat: Burgerfuel, Wendy’s, Burgerking, Carl Jr !

-        Ze zijn hier gek op koekjes en vooral chocolate chip cookies. Er zijn zelfs speciale verkooppunten en ook de supermarkt heeft een hele afdeling! Je ziet ook Donut places!

-        Ondanks dit hierboven zijn de mensen niet volumineus (om het netjes te zeggen). Ze lopen veel, gaan veel naar de gym en in het weekend gaan ze mountainbiken, hiken e.d.

-        Alcohol is hier duur (6 euro minstens per bier/wijn), maar dat weerstaat de mensen er niet van veel te drinken. Elke dag zie je vanaf zo’n 5 uur al mensen in de BARS en Café’s.

-        Je moet altijd eerst je eten bestellen en dan gaan zitten, ze komen niet naar je toe! Je krijgt dan een standaardje met een nummer. Ook soms als je iets “to go” bestelt!

-        Ze zijn heel milieubewust qua water besparing en papier gebruik, maar ze geven je wel overal plastic bags. Ik heb er inmiddels zo’n 20 verzameld, maar ik gebruik ze als vuilniszak ;)’

-        Ze vinden het gek als je zwarte koffie drinkt: “No milk? “

-        Ze eten hier veel tijdens lunch en vragen mij dan: “Do you always eat such a light lunch?” terwijl ik gewoon een paar boterhammen eet.

-        Ze vinden mijn groene ogen bijzonder. Al meerdere keren op aangesproken: “You have beautiful eyes!” haha

-        Ze zeggen vaak Aye! (hé) achter een zin; een beetje zoals in zeeland!

-        Vis en vlees is heeeel duur! Vis zou je niet verwachten, maar ze exporteren veel vis dus voor de eilanders is de vis die hier blijft heel duur.

-        Alles is sowieso wel iets duurder. Sommige dingen extreem! Voor 1 avocado betaal je bijvoorbeeld 4.50$ dat is dus zo’n 3 euro! Vaak zijn wel dingen in de aanbieding, dat is wel fijn.

1. Martin en Aafke:
    10 juni 2017
    Wat onderneem je veel. En wat maak je op deze manier veel leuke en mooie dingen mee. Het contact met mensen uit verschillende landen en werelddelen lijkt me ook apart om mee te maken. Nog bedankt voor de mooie ansichtkaart Laris.