Reizen naar NZ & eerste dagen in Auckland

30 april 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Het was eindelijk zover, mijn reis naar Nieuw Zeeland voor mijn onderzoeksstage voor Medical Engineering.
Op woensdag 26 April vertrok ik in alle vroegte richting het vliegveld om de lange reis te maken. Eerst 12 uur en 40 minuten naar Singapore en dan nog 9 uur en 30 minuten naar Auckland. Door het tijdsverschil kon ik het beste de eerste vlucht slapen, maar dat ging niet echt want in Nederland was het natuurlijk dag. Dus heb ik vooral films gekeken (4 op deze vlucht). Op de luchthaven van Singapore was er zo’n 3 uur overstaptijd. Na 12 uur zitten was het wel even fijn om wat rondjes te lopen in de transfer-hal. Er was veel te zien: een vlindertuin, vijver met vissen, een tuin en zelfs een bioscoop. Daarnaast waren er gratis voet-massage stoelen!! Superfijn! Van Singapore naar Auckland zat ik aan het raam. Dit raam had geen luikje om dicht te doen, maar het had een fancy knopje waarmee je het raam kon dimmen met een soort licht in verschillende standen. Hier ook weer wat films gekeken (2 films) en ook wat kunnen slapen. De eerste maaltijd op deze laatste vlucht was typisch Engels: ‘scrambled egg, hashbrowns, sausage and tomato’. Zo zie je de invloeden van Great Britain in Nieuw Zeeland meteen terug. Toen ik in Auckland aankwam was het er zo’n 22:30uur. Er was dus weinig te zien zo in het donker. Mijn eerste nacht bracht ik door in een hotel bij het vliegveld. De vrouw bij de incheckbalie zag aan mijn naam dat ik Nederlands was en deed de rest van het inchecken in het Nederlands. Ze was niet Nederlands maar had het inmiddels een beetje geleerd. Supergrappig! Op mijn eerste ochtend eerst heerlijk ontbeten in het hotel. Ik merkte meteen hoe belangrijk de KIWI hier is! Er was van alles met kiwi. Losse kiwi, kiwi-sap en kiwi muffins. Het volk hier heet ook Kiwi. Na het ontbijt richting centrum met een bus (en ja ze reden links!).

Vervolgens aangekomen bij mijn definitieve slaapplek. Een hostel voor studenten die lange termijn blijven. Het ziet er prima uit. Heb een eigen kamer met naast het bed ook allerlei opbergruimtes, een bureau en een koelkast. Na even beetje uitpakken gelijk maar richting centrum gegaan want het was PRACHTIG WEER! Zo’n 20 graden, dus de korte broek kon uit de koffer. Vanuit mijn kamer kan ik de bekende skytower al zien. Hier ben ik als eerste op afgelopen. Misschien ga ik een keer naar boven in de toren.. Die toren is overigens super handig, want zo kun je je heel goed oriënteren. Ik heb nog amper een plattegrond hoeven gebruiken, en kan mijn kamer goed terugvinden, SUPER HANDIG DUS! Na het zien van de toren heb ik een tas vol met info-boekjes van Nieuw-Zeeland verzameld bij de tourist-office om vervolgens weer verder te lopen richting de haven. Dit is echt een mooi gebied. Een mooie boulevard en mooi uitzicht naar het water en als je achterom kijkt een mooi plaatje van de stad met de skytower. Op de boulevard waren allerlei Engels-achtige staande lantaarnpalen. Hier een beetje rondgelopen. Vervolgens naar de grote shopping street gelopen. Hier een sim card gekocht zodat ik bereikbaar ben. Onderweg naar die street was er een KIWI-style man een optreden aan het geven op een plein met kunsten en vuur. Hier ben ik even blijven kijken. Na dit alles op zoek gegaan naar een supermarkt. Dit was nog best lastig. Er zijn vooral hele kleine ‘convenience stores’. Ik had toch echt wat spullen nodig en vond uiteindelijk een wat grotere market, maar deze was wel gericht op Chinese producten. Er zijn in Auckland veel Aziaten en heel veel Aziatische winkels. Overal zie je Aziatische tekens en ook veel dingen worden in die talen vertaald. In de avond ben ik ergens wat gaan eten. Tot nu toe (naast de vele Aziatische tentjes) vooral ‘Burger’ places gezien. Dat eten ze hier blijkbaar veel. Later op de avond vond ik uiteindelijk een grotere supermarket waar ik alles wat ik nodig had wel kon vinden. Het is in het begin nog allemaal zoeken en uitvinden. Mijn betaal kaart leek eerst niet te werken, maar er zijn verschillende opties die je kunt kiezen wanneer je betaalt en waarschijnlijk heb ik eerst de verkeerde gekozen. De mensen zijn super vriendelijk. Ze helpen je graag en zijn heel geduldig. Ze praten wel best snel af en toe en met het accent (wat ik wel echt leuk vind klinken!!) is het dan af en toe nog lastig te volgen. ’s Avonds is het overigens veeeeel drukker op straat. Het bruist er dan echt. Er zijn veel bars en lounges, veel muziek, ook life muziek. De eerste indrukken zijn zeer positief!

In tegenstelling tot het mooie weer van de dag hiervoor, regent het deze dag… Wel nog steeds zo’n 18 graden. Rond een uur of 11 was het wat minder heftig, dus ging ik met paraplu en regenjas op pad naar het AUCKLAND MUSEUM, de perfecte plek voor deze dag. Bij het museum kon je ook een CULTURAL SHOW zien. Er was één verdieping met MAORI en POLINESEAN informatie, een verdieping met NATURAL HISTORY en een verdieping over CHINESE IN NZ en ook hier een WAR MEMORIAL afdeling. Nu weet ik een beetje hoe het land is ontstaan en welke volken er geleefd hebben en nu leven. De show was leuk. Er werden een WAR DANCE een DANCE WITH STICKS en natuurlijk de WAKA DANCE gedaan. Heel indrukwekkend om te zien zo van dichtbij met die enge gezichtsuitdrukkingen. In dit museum was gratis wifi, dus kon ik even snel beetje internetten. Hierna weer 45 minuten teruggelopen naar mijn kamer en onderweg in een Chinese store een grote bak instant noodles gekocht. Na het eten had ik toch nog wat last van mijn jetlag want viel rond een uur of 19:00 in slaap.. en werd anderhalf uur later wakker haha. Ben toen ook maar echt gaan slapen.

Another day in Auckland. In de ochtend stond weer regen op de planning, dus heb ben ik tegen de middag richting centrum gelopen. Onderweg geluncht in een leuk tentje: ‘Sierra Cafe’. Hier nam ik de daily special: SPECIAL BAGEL met free juice. Ik kreeg een bagel met cream cheese, poached eggs and salmon. Delicious! Toen zag ik dat ik vlak bij ALBERT PARK was en besloot ik die gelijk even mee te pakken. Een mooi park met bijzondere bomen en wat standbeelden en andere attributen. Ook hier weer mooi uitzicht op de toren. Na dit park verder gelopen richting haven om bij het train station een soort OV kaart te kopen. Heb de afgelopen dagen al veel gelopen en lijkt me toch wel handig om met de bus te kunnen. Je mag er ook mee met de trein en de ferry’s. Gelijk weer een berg aan maps meegenomen hier. Vervolgens langs de PIERS om wat informatie te verzamelen over trips naar de eilanden rondom Auckland. Weer een berg boekjes verzameld (ik kan bijna mijn eigen tourist office beginnen met al die blaadjes ;) ) Vervolgens terug richting de main street: Queen street. Deze avond ga ik voor het eerst koken in de keuken van het hostel. Ik begin maar met een simpele pasta, daar kan niet veel fout gaan ;). Gelukkig had ik een bord en wat bestek uit NL meegenomen, want je kunt hier alleen pannen gebruiken. Ik heb alleen nog geen spatel of iets dergelijks en ben de boter vergeten te halen in de supermarkt haha. Morgen op maandag heb ik nog 1 dagje vrij voor ik aan stage ga beginnen. Het wordt mooi weer en ik ben van plan naar Mt. Eden te gaan. Hier zou je een heel mooi overzicht van de stad hebben. Het is een volcanic cone. Ben benieuwd.

1. Sjako:
    30 april 2017
    Leuk, ga je ook nog vissen? En komt er dan een speciale aflevering
  2. Martin en Aafke:
    30 april 2017
    Heel fijn dat je zo'n reisverslag (blog) maakt. Het is dan niet meer nodig om zelf zo'n reis te maken. Haha.Lekker uitgebreid zeg. Je hebt in korte tijd al heel wat zaken verkend. En dan binnenkort aan de slag.
  3. Rob Rutze:
    30 april 2017
    Wel gelukkig die lange reis achter de rug.