weekend Devonport & Waiheke Island

7 mei 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

De rest van de week ben ik op stage vooral verder gegaan met verdiepen in de stof. Daarnaast had ik ook nog een aantal bijeenkomsten waar ik bij kon zijn. Tegen het einde van de week kreeg ik software om echt aan de slag te kunnen. Ofja, eerst moet ik het natuurlijk begrijpen.. Hier ga ik dus de komende week mee aan de slag.

Ik begin in het hostel steeds handiger te worden. Zo heb ik nu nog eens gekookt. En dit keer zaten er best veel mensen te eten. Ik was eerst maar gewoon ergens gaan zitten, tot een vrouw uit China vroeg waar ik vandaan kwam. Toen zei ze dat een van die jongens uit Duitsland kwam, en vervolgens ging ze mij voorstellen aan iedereen. “She is from Holland, you from Germany, She also from Europe." En zo sloot ik aan bij de groep. Het was een hele gemengde groep, allemaal jongens overigens. Een kwam uit China, een uit Pakistan een uit Thailand en dan die uit Duitsland. Daarnaast was er nog een wat oudere man uit de Filipijnen. Iedereen kon echt goed Engels vond ik! De jongens studeren hier allemaal tijdelijke, allemaal andere studies ook. Ze waren ook heel erg geïnteresseerd in mijn studie en mijn land. Echt bijzonder om al die verschillen te horen.

In het weekend ben ik op zaterdag naar DEVONPORT gegaan. 12 minuten met de FERRY vanuit Auckland. Al wachtend op de ferry raakte ik aan de praat met twee vrouwen. Een woonde in Devonport en een kwam uit Hamilton. Ze waren erg geïnteresseerd in waarom ik hier was en wat ik deed. Toen ik over de MRI begon, zeiden ze vooral dat ze die machine eng vonden en dat ik maar een oplossing moest uitvinden om het minder claustrofobisch te maken. Dat is niet helemaal mijn opleiding, maargoed in Nederland kan ik ook al heel slecht uitleggen wat ik doe en het was wel een leuk gesprek. De vrouw uit Devonport vertelde meteen allerlei dingen die we moesten zien in Devonport, altijd handig. De Kiwi’s (mensen hier) gaan daar heen voor hun rust om even weg te gaan uit het drukke Auckland. Dit merkte ik meteen. Het was er echt heel stil en rustig, weinig verkeer. Er waren twee grote VOLCANO PEAKS die je kon beklimmen en er was een MAIN STREET met allerlei winkeltjes. Eerst ben ik richting MOUNT VICTORIA gegaan. Dit was een stijl klimmetje. Hier had je prachtig uitzicht, 360 graden. Vanuit hier zag je ook goed de eilanden rondom Auckland en je zat letterlijk tegenover Auckland dus kon je de skyline ook goed zien. Vervolgens ben ik weer naar beneden gegaan en toen via de shopping street richting kust. Onderweg zag ik een FISH’n CHIPS zaak. Typisch Engels. Sommige mensen die ik spreek denken dat het typisch New Zealand food is haha, maar die zijn nog nooit in Engeland geweest. Maargoed hier hebben ze wel andere vissen. Ik kon kiezen uit een rijtje van 4. Ik kende geen van alle vissen dus koos de SNAPPER. Later heb ik het opgezocht en bleek dit wel echt een vis uit tropische streken te zijn. Hier kreeg ik een flinke berg frieten bij in gepakt in een groot papier. Dus ik met mijn grote pakket een plek zoeken om het op te eten. Al gauw zag ik een aantal locals in een parkje ook met zo’n groot papier met friet en vis, dus ben ik ook in dat parkje gaan zitten. Je moest je eten wel bewaken want overal waren meeuwen. Na deze flinke lunch ben ik richting NORTH HEAD gegaan, de andere VOLCANIC PEAK. Deze was iets groter. All the way up had je weer een prachtig uitzicht. De peak was tijdens de oorlog een belangrijke plek voor troepen om te schuilen en om vanuit aan te vallen. Er waren nog enkele oorlogs restanten. Er waren ook tunnels in de berg vanuit de oorlogstijd. Vanaf de peak zag ik dat er verderop een beach was. Hier heb ik de rest van de middag in de zon gezeten. Het was prachtig weer. Ik ben zelfs verbrand.

Zondag ging ik naar Waiheke Island met een jongen die ik had ontmoet in het hostel, zo’n 35 minuten met de FERRY. Dit eiland is 10km lang en zo’n 4 km breed. We hadden een HOP on HOP OFF pass waarmee je steeds om het half uur in een bus kon stappen die een rondje over het eiland reed. We gingen naar verschillende plekken en gingen daar dan hiken. We zijn ook naar verschillende beaches geweest. Niet gezwommen helaas.. Op den duur waren we best ver van de hop on hop off route dus gingen we met een reguliere bus weer terug meer richting die route. We mochten gewoon gratis mee van de bus chauffeur. Vervolgens waren we random ergens uitgestapt en wisten we ook niet echt waar we waren maar al gauw waren we weer op de juiste weg. Toen was het al zo’n 14u en hadden we best honger. Het eiland staat bekend om zijn wijngaarden. Ik zag op de kaart die we hadden dat er vlakbij een was waar je ook kon eten. Daar dus aangekomen, na wat verkeerd lopen en weer zoeken hadden we die gevonden. Daar namen we een GOURMET PIZZA. Geen idee wat er gourmet aan is, maar dat scheen op het hele eiland een specialty te zijn. Daarbij had ik een WAIHEKE ROSÉ wijntje. Je zat letterlijk tussen de wijngaarden, heel bijzonder. Na deze lunch naar een laatste plek, een groot strand gegaan. De weg daar had de naam 'The Strand'. Er waren meerdere bijzondere namen zoals een plaatsje Ostend and Belgium road. Waar die Belgische invloeden vandaan komen weet ik niet. Daar nog even wat rondgelopen en toen weer met de bus de gehele weg terug naar de ferry. In de bus werd ook van alles over het eiland verteld. Zoals dat er huizen van 10 miljoen staan en dat sommige wijngaarden miljoenen waard zijn. Er zijn zo’n 30 wijngaarden op het eiland overigens. Er wonen 9000 mensen waarvan er 2000 elke dag naar Auckland gaan om te werken. Bij de ferry aangekomen was het al donker. De ferry’s zijn super fijn en stabiel. Toen weer terug op het VASTE EILAND ofja hoe zeg je dat, want Nieuw zeeland is ook een eiland, maargoed terug in Auckland dus. Weer all the way up naar het hostel, zo’n 30min lopen. It was a lovely weekend. Op naar het volgende weekend!

1. Martin en Aafke:
    7 mei 2017
    Leuk verhaal. Het is net of we er bij zijn.
  2. Marjolein:
    9 mei 2017
    Veel gedaan en weer gezien in een weekend! Ik vind ook dat je het leuk opschrijft. Leuk om te lezen! Njoy!